Wednesday, August 6, 2008

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Jumaat)

Tarikh8 Ogos 2008 (Jumaat)
Tingkatan6AK3 (1040 - 1140)
Tema 5Impak Alam Sekitar Dan Pengurusannya
Tajuk 5.1Impak Alam Sekitar Terhadap Alam Sekitar (Bahagian 2)

Objektif / Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,
  1. Mengenal pasti impak aktiviti manusia terhadap alam
    sekitar fizikal.
  2. Menghuraikan bagaimana aktiviti manusia menimbulkan
    kesan-kesan negatif terhadap alam sekitar.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan dan Perbincangan
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiPelajaran terpaksa ditangguhkan sebab tiada pelajar datang ke sekolah. Pelajar mungkin masih dalam keadaan kurang senang hati dengan kejadian histeria semalam.

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Jumaat)

Tarikh8 Ogos 2008 (Jumaat)
Tingkatan6RK2 (0815 - 0925)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk (Piramid Penduduk)
Objektif
/ Hasil pembelajaran
Pelajar dapat,
  1. Mengenal pasti ciri-ciri empat jenis piramid penduduk: piramid progresif, piramid peralihan (regresif), piramid stabil (mantap) dan piramid terganggu.
  2. Menjelaskan ciri kependudukan, pembangunan ekonomi, dan sosial penduduk yang boleh ditafsir melalui pelbagai bentuk piramid penduduk.
  3. Menganalisis perkaitan pelbagai bentuk piramid penduduk dengan pembangunan sosioekonomi pada tahun semasa dan masa akan datang.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
AktivitiPerbincangan, soal-jawab
BBMBuku rujukan, edaran bercetak, Piramid 1, Piramid 2
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiPelajaran terpaksa ditangguhkan sebab tiada pelajar datang ke sekolah. Pelajar mungkin masih dalam keadaan kurang senang hati dengan kejadian histeria semalam.

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Khamis)

Tarikh7 Ogos 2008 (Khamis)
Tingkatan6RK4 (0815 - 0925)
Tingkatan6RK3 (1130 - 1240)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk (Piramid Penduduk)
Objektif
/ Hasil pembelajaran
Pelajar dapat,
  1. Mengenal pasti ciri-ciri empat jenis piramid penduduk: piramid progresif, piramid peralihan (regresif), piramid stabil (mantap) dan piramid terganggu.
  2. Menjelaskan ciri kependudukan, pembangunan ekonomi, dan sosial penduduk yang boleh ditafsir melalui pelbagai bentuk piramid penduduk.
  3. Menganalisis perkaitan pelbagai bentuk piramid penduduk dengan pembangunan sosioekonomi pada tahun semasa dan masa akan datang.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
AktivitiPerbincangan, soal-jawab
BBMBuku rujukan, edaran bercetak, Piramid 1, Piramid 2
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiPelajar dapat mengemukakan idea yang bernas. Objektif pembelajaran tercapai bagi kelas 6RK4. P & P bagi 6RK3 terpaksa ditangguhkan. Para pelajar diberi peluang untuk balik ke rumah lebih awal akibat keadaan sekolah yang kurang tenteram kerana ramai pelajar diserang histeria. Perbincangan tentang topik ini akan diteruskan pada sesi akan datang.

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Khamis)

Tarikh7 Ogos 2008 (Khamis)
Tingkatan6AK3 (0705 - 0815)
Tema 5Impak Alam Sekitar Dan Pengurusannya
Tajuk 5.1Impak Alam Sekitar Terhadap Alam Sekitar

Objektif / Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,
  1. Mengenal pasti kelemahan masing-masing semasa menjawab soalan bagi Ujian Pertengahan Penggal 2
  2. Mengenal pasti impak aktiviti manusia terhadap alamsekitar fizikal.
  3. Menghuraikan bagaimana aktiviti manusia menimbulkankesan-kesan negatif terhadap alam sekitar.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
Aktiviti
  1. Perbincangan dan pembetulan ujian.
  2. Perbincangan kumpulan dan pembentangan
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiPelajar belum sempat membentangkan hasil perbincangan mereka disebabkan oleh majoriti pelajar terlibat dalam aktiviti sembahyang menangani masalah histeria pada waktu kedua. Perbincangan akan diteruskan pada sesi yang akan datang.

Tuesday, August 5, 2008

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Rabu)

Tarikh6 Ogos 2008 (Rabu)
Tingkatan6AK2 (0815 - 0925)
Tema 5Impak Alam Sekitar Dan Pengurusannya
Tajuk 5.1Impak Alam Sekitar Terhadap Alam Sekitar (Bahagian 2)

Objektif / Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,
  1. Mengenal pasti impak aktiviti manusia terhadap alam
    sekitar fizikal.
  2. Menghuraikan bagaimana aktiviti manusia menimbulkan
    kesan-kesan negatif terhadap alam sekitar.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan dan Perbincangan
BBMBuku rujukan, Alam Sekitar 1, Alam Sekitar 2
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiSecara lisan, hasil pembelajaran tercapai bagi sub-topik: pencemaran udara, pemanasan global dan pencemaran sumber air. Perbincangan akan diteruskan pada sesi yang akan datang untuk sub-topik yang lain.

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Selasa)

Tarikh5 Ogos 2008 (Selasa)
Tingkatan6AK5 (1055 - 1205)
Tema 5Impak Alam Sekitar Dan Pengurusannya
Tajuk 5.1Impak Alam Sekitar Terhadap Alam Sekitar (Bahagian 2)

Objektif / Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,
  1. Mengenal pasti impak aktiviti manusia terhadap alam
    sekitar fizikal.
  2. Menghuraikan bagaimana aktiviti manusia menimbulkan
    kesan-kesan negatif terhadap alam sekitar.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan dan Perbincangan
BBMBuku rujukan, Alam Sekitar 1, Alam Sekitar 2
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiSecara lisan, hasil pembelajaran tercapai bagi sub-topik: pencemaran udara, pemanasan global dan pencemaran sumber air. Perbincangan akan diteruskan pada sesi yang akan datang untuk sub-topik yang lain.

RPH - Minggu 9 / Semester 2 (Selasa)

Tarikh5 Ogos 2008 (Selasa)
Tingkatan6RK2 (0705 - 0815)
Tingkatan6RK3 (0815 - 0925)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk
Objektif
/ Hasil pembelajaran
Pelajar dapat,
  1. Mencadangkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah-masalah lebihan penduduk dan kurangan penduduk di sesebuah negara.
  2. Mengenal pasti empat jenis piramid pendudu: piramid progresif, piramid peralihan, piramid stabil dan piramid terganggu.
  3. Menjelaskan ciri kependudukan, pembangunan ekonomi, dan sosial penduduk yang boleh ditafsir melalui rajah piramid penduduk.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
AktivitiPerbincangan kumpulan dan pembentangan
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiPelajar dapat mengemukakan idea yang bernas bagi langkah-langkah mengatasi masalah kependudukan. Objektif 1 tercapai. Perbincangan tentang topik ini akan diteruskan pada sesi akan datang.

Sunday, August 3, 2008

RPH - Minggu 9/ Semester 2 (Isnin)

Tarikh4 Ogos 2008 (Isnin)
Tingkatan6RK4 (1130 - 1240)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.3Pertumbuhan Penduduk
Objektif
/ Hasil pembelajaran
Pelajar dapat,
  1. Mencadangkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menangani masalah-masalah lebihan penduduk dan kurangan penduduk di sesebuah negara.
  2. Mengenal pasti empat jenis piramid pendudu: piramid progresif, piramid peralihan, piramid stabil dan piramid terganggu.
  3. Menjelaskan ciri kependudukan, pembangunan ekonomi, dan sosial penduduk yang boleh ditafsir melalui rajah piramid penduduk.
PendekatanKBKK, Sumbang saran
AktivitiPerbincangan kumpulan dan pembentangan
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, keperihatinan
RefleksiPelajar dapat mengemukakan idea yang bernas bagi langkah-langkah mengatasi masalah kependudukan. Objektif 1 tercapai. Perbincangan tentang topik ini akan diteruskan pada sesi akan datang.