Monday, September 15, 2008

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Jumaat - 19/09/08)

Tarikh19 September 2008 (Jumaat)
Tingkatan6AK3 (1040 - 1140)
AktivitiPeperiksaan Percubaan STPM
KertasPengajian Am 2 (0835 - 1135)

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Jumaat - 19/09/08)

Tarikh19 September 2008 (Jumaat)
Tingkatan6RK2 (0815 - 0925)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk - Peta Aliran
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mempersembahkan data perangkaan penduduk yang diberi dalam bentuk peta aliran.
  2. Mentafsirkan maklumat pada peta.
PendekatanMasteri
AktivitiMengira dan melukis peta
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kekemasan
RefleksiPelajar dapat mengira dan menentukan skala yang sesuai. Kerja melukis peta dijadikan kerja rumah.


Latihan Melukis Peta Aliran.

Jadual di bawah menunjukkan aliran migrasi dari kawasan luar bandar negeri-negeri Semenanjung Malaysia ke skim-skim FELDA di Pahang pada tahun 1990.

Negeri Asal

Bilangan Migran (orang)

Johor

24 100

Kedah

26 900

Kelantan

37 700

Melaka

11 000

Negeri Sembilan

16 900

Pulau Pinang

9 500

Perak

45 600

Perlis

3 400

Selangor

27 200

Terengganu

27 500

  1. Berdasarkan data perangkaan di atas, pada peta Semenanjung Malaysia, tunjukkan aliran migrasi penduduk dari negeri-negeri di Semenanjung Malaysia ke Skim-skim FELDA di Pahang pada tahun 1980.
  2. Jelaskan kesan-kesan migrasi penduduk tersebut terhadap kawasan yang ditujui.

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Khamis - 18/09/08)

Tarikh18 September 2008 (Khamis)
Tingkatan6RK3 (0805 - 0905)
Tingkatan6RK4 (1055 - 1155)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk - Peta Aliran
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mempersembahkan data perangkaan penduduk yang diberi dalam bentuk peta aliran.
  2. Mentafsirkan maklumat pada peta.
PendekatanMasteri
AktivitiMengira dan melukis peta
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kekemasan
RefleksiPelajar hanya sempat menyiapkan bahagian pengiraan. Memandangkan pelajar memerlukan bimbingan secara langsung daripada guru, aktiviti melukis peta aliran akan diteruskan pada sesi P & P yang akan datang .


Latihan Melukis Peta Aliran.

Jadual di bawah menunjukkan aliran migrasi dari kawasan luar bandar negeri-negeri Semenanjung Malaysia ke skim-skim FELDA di Pahang pada tahun 1990.

Negeri Asal

Bilangan Migran (orang)

Johor

24 100

Kedah

26 900

Kelantan

37 700

Melaka

11 000

Negeri Sembilan

16 900

Pulau Pinang

9 500

Perak

45 600

Perlis

3 400

Selangor

27 200

Terengganu

27 500

  1. Berdasarkan data perangkaan di atas, pada peta Semenanjung Malaysia, tunjukkan aliran migrasi penduduk dari negeri-negeri di Semenanjung Malaysia ke Skim-skim FELDA di Pahang pada tahun 1980.
  2. Jelaskan kesan-kesan migrasi penduduk tersebut terhadap kawasan yang ditujui.

Sunday, September 14, 2008

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Khamis - 18/09/08)

Tarikh18 September 2008 (Khamis)
Tingkatan6AK3 (0705 - 0805)
Aktiviti

Peperiksaan Percubaan STPM,

Pelajar membuat ulangkaji.

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Rabu - 17/09/08)

Tarikh17 September 2008 (Rabu)
Tingkatan6AK2 (0805 - 0905)
AktivitiPeperiksaan Percubaan STPM
KertasGeografi 2 (0855 - 1155)

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Selasa - 16/09/08)

Tarikh16 September 2008 (Selasa)
Tingkatan6AK5 (1025 - 1125)
AktivitiPeperiksaan Percubaan STPM
KertasGeografi 1 (0855 - 1155)

RPH - Minggu 14/ Semester 2 (Selasa - 16/09/08)

Tarikh16 September 2008 (Selasa)
Tingkatan6RK2 (0705 - 0805)
Tingkatan6RK3 (0805 - 0905)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menghuraikan kesan-kesan aktiviti migrasi antarabangsa terhadap negara-negara yang terlibat.
  2. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti migrasi luar bandar ke bandar di Malaysia.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti imigrasi di Malaysia terutamannya kemasukan pendatang tanpa izin dan emigrasi kumpulan profesional keluar negara Malaysia.
PendekatanSumbang saran, KBKK
AktivitiPerbincangan kumpulan dan pembentangan (Bahagian 2)
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, bekerjasama.
RefleksiPelajar dapat mengemukakan idea yang bernas. Secara lisan, hasil pembelajaran tercapai.

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Isnin - 15/09/08)

Tarikh15 September 2008 (Isnin)
Tingkatan6AK2 (0925 - 1025)
Tema 2Pembangunan Ekonomi dan Impak Alam Sekitar
Tajuk Kemahiran Amali - Carta Pai Berbahagi, Peta Koroplet, Peta Bulatan Berkadar
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Mengira peratusan dan sudut sektor bagi carta bulatan berbahagi dalam tempoh masa yang ditetapkan.
  2. Membentuk skema kelas dan skema yang sesuai bagi sesebuah peta koroplet.
  3. Mengira unit punca kuasa dua dan jejari bulatan yang sesuai bagi sesebuah peta bulatan berkadar.
PendekatanMasteri
AktivitiMengira nilai peratusan, sudut sektor, skema kelas, unit punca kuasa dua dan jejari bulatan.
BBMBuku rujukan
NilaiBertanggungjawab, kerajinan, kekemasan.
RefleksiPelajar dapat melukis rajah segiempat bujur berbahagil. Namun, kepantasan menyiapkan tugasan perlu ditingkatan. Umumnya, hasil pembelajaran tercapai.

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Isnin - 15/09/08)

Tarikh15 September 2008 (Isnin)
Tingkatan6AK5 (0705 - 0805)
AktivitiPerhimpunan Tingkatan Enam, sesi P & P ditangguhkan.

RPH - Minggu 14 / Semester 2 (Isnin - 15 /09/08)

Tarikh15 September 2008 (Isnin)
Tingkatan6RK4 (1055 - 1155)
Tema 1Penduduk
Tajuk 1.4Migrasi Penduduk
Objektif/ Hasil pembelajaran

Pelajar dapat,

  1. Menghuraikan kesan-kesan aktiviti migrasi antarabangsa terhadap negara-negara yang terlibat.
  2. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti migrasi luar bandar ke bandar di Malaysia.
  3. Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan aktiviti imigrasi di Malaysia terutamannya kemasukan pendatang tanpa izin dan emigrasi kumpulan profesional keluar negara Malaysia.
PendekatanSumbang saran, KBKK
AktivitiPerbincangan kumpulan dan pembentangan (Bahagian 2)
BBMBuku rujukan, edaran bercetak
NilaiBertanggungjawab, bekerjasama.
RefleksiPelajar dapat mengemukakan idea yang bernas. Secara lisan, hasil pembelajaran tercapai.